Українські стартапи почуваються більш оптимістично в порівнянні з традиційним бізнесом та мають більшу «народжуваність» від початку війни

30.11.23

0

652

0

Як розвиваються стартапи в Україні в умовах війни? Які є відмінності у темпах розвитку, викликах, ризиках і можливостях між українськими молодими компаніями та сталим бізнесом? Gradus Research провели дослідження і виокремили 11 інсайтів про те, як війна вплинула на українські стартапи, порівнявши їх із традиційним бізнесом. Дослідження було проведене спеціально для Web Summit 2023 і презентовано в рамках Українського національного павільйону на події в Лісабоні.


"Народжуваність" серед стартапів є вищою ніж серед бізнесів

За результатами дослідження, 18% опитаних стартапів розпочали свою діяльність з початку повномасштабної війни у порівнянні з 2% традиційних бізнесів в Україні. Це може бути пов’язано з тим, що у кризові часи війни традиційному українському бізнесу важче продукувати ідеї і впроваджувати нові проєкти у порівнянні зі стартапами.


Що ж до статусу діяльності, то 31% опитаних представників стартап-спільноти та 39% традиційного бізнесу,  що розпочали свою діяльність до війни, стверджують, що наразі працюють частково. Це свідчить про те, що і стартапи, і бізнес в Україні поки не досягли повного потенціалу довоєнного рівня.


Переважна більшість українських стартапів перебуває у статусі pre-seed


Результати дослідження демонструють, що 69% опитаних українських стартапів знаходяться на початковому етапі розвитку (pre-seed). Так, 10% наразі залучені у формування бізнес-ідеї, 9% — у пошук початкових інвестицій, 25% почали продавати товари чи надавати послуг, а 25% намагаються залучити інвестиції для зростання.



Релокація стартапів відбувається активніше, але основний масив залишається в Україні


17% опитаних стартапів перемістили свою діяльність частково або повністю за кордон, у порівнянні з 13% опитаних представників традиційного бізнесу. Натомість 57% стартапів та 70% бізнесів зазначили, що у релокації наразі немає потреби.



Метою переїзду стартапів є збереження робочих місць та нові ринки збуту


Результати дослідження свідчать про те, що для 46% опитаних представників стартапів головною причиною для переміщення є безпечні умови для роботи. 35% опитаних вказали, що вбачають потребу в переїзді, аби врятувати бізнес, а 32% — щоб зберегти робочі місця. Основна мотивація є такою ж і для традиційного українського бізнесу (34% — з міркувань безпеки, 31% — щоб зберегти бізнес). 


Ключовим ринком для українських стартапів і традиційного бізнесу залишається Україна


Україна є основним ринком для 75% опитаних стартапів. Європейський Союз є таким ринком для 39% опитаних представників молодих українських компаній, а США — для 23%. Якщо поглянути на наміри стартапів на наступні три-п'ять років, то значення Європейського Союзу і США як цільових ринків збільшується.


Для українського бізнесу Україна також залишається ключовим ринком (для 82% опитаних). Основними причинами орієнтації на Україну є місце проживання (54%) та попит на продукти / послуги (48%). Польща та Німеччина також грають важливу роль (41% — Польша, 29% — Німеччина) у планах українських бізнесів, для яких наразі ключовим є ринок ЄС. Частка респондентів, які в майбутньому планують зосередити свої зусилля на ринках Польщі (45%) та Німеччини (32%), поступово зростає.


Інфраструктурні ризики та команда залишаються на першому місці 


Інфраструктурні ризики та команда залишаються на першому місці у списку ризиків. Опитування, проведене серед українських ІТ-стартапів у травні 2023 року, показало, що основні ризики були пов'язані з  електроенергією (65%) та інтернет-інфраструктурою (61% респондентів). Цей результат може бути пов’язаний з тим, що опитування було проведено одразу після періоду активних відключень електроенергії. Наразі основною загрозою, на думку опитаних представників стартап-спільноти, є мобілізація персоналу (44%).


Для 38% опитаних стартапів можливі проблеми з електроенергією залишаються основним ризиком, оскільки компанії очікують можливі відключення, і як наслідок, ринок побоюється втрати контрактів. Адже 75% респондентів зазначили, що їх співробітники перебувають в Україні.


Основні виклики: брак замовлень, персоналу та стабільності


Для опитаних українських стартапів ключовими викликами є пошук споживачів і нових ринків збуту (46%), а також високі фінансові ризики (46%), що суттєво впливають на галузь. 42% респондентів згадали про виклики з пошуком інвестицій та забезпеченням початкового капіталу. Труднощі в організації робочого процесу, з якими стикаються молоді компанії, це відсутність замовлень (47%). Для стартапів ситуація з пошуком замовлень ускладнилась через обмеженість ринку. Друга загроза — брак висококваліфікованих кадрів (26%) через міграцію, спричинену війною.


Найбільшими викликами для традиційного бізнесу в Україні залишається збереження компанії в повному складі (49%), збереження поточних ринків збуту / клієнтів (48%), збереження винагороди для співробітників на максимальному рівні (45%) та їхньої безпеки (43%). 


Очікування щодо тривалості війни зростають, проте бізнес і стартапи налаштовані оптимістично


Результати дослідження говорять про те, що стартапи є більш оптимістичними у своїх прогнозах щодо закінчення війни в Україні: 54% з них висловили думку, що війна закінчиться до кінця наступного року у порівнянні з 38% українського сталого бізнесу. 


Незважаючи на це, і стартапи, і український бізнес діють активно і планують активний розвиток бізнесу на наступні періоди (48% стартапів та 23% бізнесу) і також помірний розвиток бізнесу (30% стартапів та 38% бізнесу), що свідчить про високі очікування до зростання і успіху навіть в умовах війни.


"Бачимо за результатами наших опитувань, що українські стартапи почуваються більш оптимістично в порівнянні з традиційним бізнесом та мають більшу «народжуваність» від початку війни. І хоча стартапи в більшій мірі залежать від пошуку фінансування, ринків збуту, стабільності інфраструктури зв‘язку чи стабільності команд, навіть попри цю волатильність, вони демонструють більший оптимізм і в стратегіях розвитку, і в оцінці перспектив стабілізації”, — розповідає Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research.


Опитування проведено дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку. Цільова аудиторія дослідження 1: топ-менеджмент українських стартапів, вибірка: 114 респондентів, період проведення дослідження: 5 жовтня — 3 листопада 2023. Цільова аудиторія дослідження 2: топ-менеджмент українського бізнесу, вибірка: 685 респондентів, період проведення дослідження: 5 жовтня — 3 листопада 2023 року.

Залишити коментар

Публікації автора

Українські стартапи почуваються більш оптимістично в порівнянні з традиційним бізнесом та мають більшу «народжуваність» від початку війни

Українські стартапи почуваються більш оптимістично в порівнянні з традиційним бізнесом та мають більшу «народжуваність» від початку війни

Як розвиваються стартапи в Україні в умовах війни? Які є відмінності у темпах розвитку, викликах, ризиках і можливостях між українськими молодими комп...

30.11.23

652

0
Опитування
У якій соцмережі ви проводите найбільше часу?
Facebook
10% (15)
Instagram
7% (11)
TikTok
9% (14)
Telegram
30% (47)
Youtube
23% (35)
Twitter
3% (4)
А що це?
19% (29)
Залишити коментар

Актуальне

ШІ в крипті: як штучний інтелект допомагає блокчейн технологіям

Інвестиції

ШІ в крипті: як штучний інтелект допомагає блокчейн технологіям

Поки весь світ вирішує як пристосовуватись до ШІ в житті, співзасновник криптовалюти та платформи для створення децентралізованих онлайн-сервісів на б...

21.02.24

360

0
Як Web3 зайняти місце Web2 – пояснює експерт

Інвестиції

Як Web3 зайняти місце Web2 – пояснює експерт

Незважаючи на те, що індустрія Web3 стоїть на порозі стрімкого зростання, вона продовжує залишатися в тіні свого попередника – Web2, теперішнього по...

20.02.24

375

0
Якщо ви не можете планувати, ви зазнаєте невдачі

Бізнес

Якщо ви не можете планувати, ви зазнаєте невдачі

Ви створюєте стартап без бізнес-плану? Подумайте ще раз і запам'ятайте таке: ви не можете планувати, ви плануєте зазнати невдачі! Деякі власники бізне...

19.02.24

510

0
Підпишіться на нас

Раз на тиждень ми будемо надсилати Вам найцікавіші новини тижня

Конфіденційність гарантована

Погода

Популярні статті

Макдональдс: Гамбургери на першому плані, але нерухомість - основа доходу

Макдональдс: Гамбургери на першому плані, але нерухомість - основа доходу

Чи знали ви, що найбільша мережа закладів швидкого харчування, "Макдональдс", насправді отримує велику частину своїх прибутків від нерухомості? За ві...

08.11.23

1 300

0
10 головних фінтех-інновацій, які ви повинні знати

Інновації

10 головних фінтех-інновацій, які ви повинні знати

Fintech

Фінансові технології або фінтех - це більше, ніж просто модне слово у світі фінансових послуг. Користувачі, а також підприємства наздоганяють тенденці...

12.10.23

1 272

0
Топ бізнес-ідей для підприємців-початківців

Бізнес

Топ бізнес-ідей для підприємців-початківців

Якщо ви подумуєте про початок бізнесу, вам слід подумати, чи відповідає ваша ідея тому, як люди живуть і підходять до своєї роботи. Якщо ви зможете ви...

28.09.23

1 194

1
Головні біотехнологічні інновації 2023 року

Головні біотехнологічні інновації 2023 року

BioTech

У світі біотехнології кожен рік приносить приголомшливі інновації та переломні моменти, що сприяють розв'язанню складних проблем і поліпшенню якості ж...

06.10.23

1 081

0
Які біотехнології нам потрібні, щоб досягти Марса

Огляд

Які біотехнології нам потрібні, щоб досягти Марса

BioTech

Оскільки ми готуємося до далеких космічних подорожей і життя на Марсі, біотехнології матимуть важливе значення для того, щоб космічні кораблі більше н...

11.10.23

1 078

0

Інвестиції

Топ 10 стартапів вересня, які отримали мільйонні інвестиції

Інвестиції

Топ 10 стартапів вересня, які отримали мільйонні інвестиції

Інвестиції

Переможцями вересня стали штучний інтелект, космос і біотехнології, зібравши понад 2 мільярди доларів у п'яти найбільших раундах. Anthropic Anthropic,...

03.10.23

925

0
7 ключових кроків до відкриття клінінгового бізнесу

Бізнес

7 ключових кроків до відкриття клінінгового бізнесу

Інвестиції

Відкриття клінінгового бізнесу, як і будь-яке велике підприємство, не приносить негайного доходу і клієнтської бази. Для початку вам потрібне керівниц...

06.12.23

898

0

Натиснувши «Прийняти всі cookie-файли» ви погоджуєтесь на розміщення всіх cookie-файлів на вашому пристрої. Ви можете змінювати налаштування cookie-файлів або відкликати вашу згоду на їх використання у будь-який час натиснувши на «Налаштування cookie-файлів».